Förkylning, influensa och C-vitamin

Förkylning, influensa och C-vitamin

Det finns ett gammalt uttryck som säger att om man inte gör något åt förkylningen tar det 7 dagar att bli frisk, men om man behandlar den blir man frisk på en vecka.

Men stämmer det verkligen? Finns det inget man kan göra som verkligen fungerar? Det har gjorts flera studier på till exempel C-vitamin och förkylningar, de allra flesta av dessa har inte sett någon positiv effekt. Men dessa studier har framför allt en sak gemensamt, de använder för låga doser. Vid högre doser ser man istället ett tydligt samband mellan intag av C-vitamin och förkylningens längd (Nutrients. 2017 Mar 29;9(4). pii: E339. doi: 10.3390/nu9040339). Man behöver komma upp till minst 6 gram C-vitamin per dag för att effekten ska vara tydlig.

När man använder näringstillskott är det sällan mest effektivt att ta enstaka tillskott, bäst effekt får man genom att kombinera flera ämnen. Medan C-vitamin, E-vitamin och vissa B-vitaminer har en generell effekt som antioxidanter har A- och D-vitamin mer specifika roller i immunförsvaret.

D-vitamin

När makrofagerna (vita blodkroppar) stöter på ett virus eller en bakterie signalerar de detta till T-lymfocyterna, en annan typ av vita blodkroppar. Dessa skickar i sin tur ut en vitamin D-receptor (VDR), finns det tillgängliga D-vitaminer i blodbanan kommer dessa att dras in i T-lymfocytens kärna och därmed aktiveras T-lymfocyten och kan börja sitt effektiva arbete med att bekämpa inkräktarna. Vid sjukdomar som utvecklas snabbt, till exempel influensa, är det viktigt att ta stora doser med D-vitamin. Om det finns för lite D-vitamin i blodbanan innebär det att immunförsvarets respons blir sämre.

D-vitamin har också andra viktiga roller inom immunförsvaret, till exempel att öka produktionen av antimikrobioella proteiner (Mathieu C. Vitamin D and the immune system: getting it right. IBMS Bonekey. Springer Nature; 2011; 8 (4): 178-86).

A-vitamin

A-vitaminet behövs inte bara för syn, hud och slemhinnor det har även flera viktiga roller i immunförsvaret bland annat för mångfaldigande av T-lymfocyter. Betakaroten omvandlas till A-vitamin om det tas tillsammans med fett. Processen kräver också en god sköldkörtelfunktion.

E-vitamin

Är viktigt för hud och slemhinnor. E-vitamin skyddar även andra näringsämnen som A-vitamin, betakaroten och essentiella fettsyror, från att oxidera.

Zink

Zink är viktig för cellernas antioxidantförmåga men  är också viktigt för produktionen av T-lymfocyter i brässen.

L-lysin

L-lysin (L-lysine på engelska) är mest känt för behandling av herpes, men är bra för vita blodkroppar vilket gör att det kan ha en positiv effekt även vid andra infektioner.

Får man tillräckligt med vitaminer och mineraler från maten?

Äter du en bra kost med ekologiska råvaror kan du få i dig det mesta av de vitaminer och mineraler som en frisk människa behöver. Men om du utsätts för stress, luftföroreningar, skräpmat och annat ökar behoven av näring och det är svårt att undvika att använda kosttillskott. Har du dessutom drabbats av förkylning, influensa eller någon annan sjukdom behövs extra tillskott av näring i form av kosttillskott för att det ska få effekt.

Immunförsvarsstärkande kur

Det här är en kur att använda mot förkylning, influensa och andra infektioner. Behandlingstiden kan anpassas efter behov

Under hela behandlingstiden tar man:

  • Zink, minst 20 mg/dag
  • Kolloidalt silver 1 msk 2 ggr/dag
  • 8-16 gram C-vitamin/dag uppdelat på så många upptag som möjligt. Använd gärna C-vitamin i pulverform och blanda ut dagsdosen i ett glas vatten, ta sedan små klunkar under hela den vakna delen av dygnet.
  • L-lysin, 1 500 mg 2 ggr/dag. L-lysin hämmar tillsammans med C-vitamin virusens förmåga att föröka sig.
  • B-complex, 1 tablett/kapsel 2 ggr/dag.

Fettlösliga vitaminer (A, D, E och K) lagras i kroppen. Man bör inte överdosera fettlösliga vitaminer under en längre tid. Under 10 dagar är det däremot helt riskfritt att ta stora doser.

  • D-vitamin 500 mcg (20 000 ie) per dag. Det är en hög dos som tas under kort tid för att maximera T-lymfocyternas effekt.
  • A-vitamin, 1 500 mcg 2 ggr/dag.

Komplettera med örter

Det är många som upplever effekt av ingefära. Testa det här receptet, det är särskilt bra om det är problem i andningsvägarna:

Ta 2 msk finriven ingefära, häll på 1 liter hett vatten, låt stå under lock i en timme, drick små mängder under hela dagen. Drick så länge symptomen kvarstår. Det minskar infektionen, gör slemmet mer lättflytande, minskar spridningen av virus genom kroppen och skyddar slemhinnorna. Kapslar eller tabletter med ingefära har inte samma effekt.

Pau d’arco är ett träd från Sydamerika som man använder barken ifrån. Det kallas även bland annat Lapacho och Ipe roxe. Det finns att köpa som te, tabletter och kapslar. Använder du te kan du koka det i minst fem minuter och sedan dricka lite av det under hela dagen. Det finns också som ett extrakt som kallas PD 801 som har en starkare effekt.

Fläder är effektivt mot många virus. För bästa effekt kan man använda extrakt som finns som tabletter eller tinktur.

Vitlök har också en bra effekt. Du kan använda rikliga mängder av det i maten och du kan använda vitlökskapslar.

Tänk på kosten

Att trösta sig med godis när man är förkyld är ingen bra idé. Bakterier trivs bättre om du äter mycket socker och andra snabba kolhydrater.

Ät gärna mindre portioner än vanligt och helst lättsmält kost som till exempel soppa. Kycklingsoppa har använts traditionellt för att stärka kroppen vid sjukdom. Viktigt är att använda riktig kycklingbuljong och inte buljongtärningar.

Missa inte vårt nyhetsbrev.

Missa aldrig några viktiga nyheter eller kampanjer!