Förkylning, influensa och C-vitamin

Det finns ett gammalt uttryck som säger att om man inte gör något åt förkylningen tar det 7 dagar att bli frisk, men om man behandlar den blir man frisk på en vecka.

BIld av silviarita från Pixabay

Men stämmer det verkligen? Finns det inget man kan göra som verkligen fungerar? Det har gjorts flera studier på C-vitamin och förkylningar, de allra flesta av dessa har inte sett någon positiv effekt. De studier där man inte ser någon effekt har framför allt en sak gemensamt, de använder allt för låga doser.

Vid högre doser ser man istället ett tydligt samband mellan intag av C-vitamin och förkylningens längd (Nutrients. 2017 Mar 29;9(4). pii: E339. doi: 10.3390/nu9040339). Man behöver komma upp till minst 6 gram C-vitamin per dag för att effekten ska vara tydlig.

När man använder näringstillskott är det sällan mest effektivt att ta enstaka tillskott, bäst effekt får man genom att kombinera flera ämnen. Medan C-vitamin, E-vitamin och vissa B-vitaminer har en generell effekt som antioxidanter har A- och D-vitamin mer specifika roller i immunförsvaret.

D-vitamin

När makrofagerna (vita blodkroppar) stöter på ett virus eller en bakterie signalerar de detta till T-lymfocyterna, en annan typ av vita blodkroppar. Dessa skickar i sin tur ut en vitamin D-receptor (VDR), finns det tillgängliga D-vitaminer i blodbanan kommer dessa att dras in i T-lymfocytens kärna och därmed aktiveras T-lymfocyten och kan börja sitt effektiva arbete med att bekämpa inkräktarna. Vid sjukdomar som utvecklas snabbt, till exempel influensa, är det viktigt att ta stora doser med D-vitamin. Om det finns för lite D-vitamin i blodbanan innebär det att immunförsvarets respons blir sämre.

D-vitamin har också andra viktiga roller inom immunförsvaret, till exempel att öka produktionen av antimikrobioella proteiner (Mathieu C. Vitamin D and the immune system: getting it right. IBMS Bonekey. Springer Nature; 2011; 8 (4): 178-86).

A-vitamin

A-vitaminet behövs inte bara för syn, hud och slemhinnor det har även flera viktiga roller i immunförsvaret bland annat för mångfaldigande av T-lymfocyter.

Zink

Zink är viktig för cellernas antioxidantförmåga men  är också viktigt för produktionen av T-lymfocyter i brässen.

Får man tillräckligt med vitaminer och mineraler från maten?

Håller du en bra diet med ekologiska råvaror kan du få i dig en hel del, kanske alla, de vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Men om du utsätts för stress, luftföroreningar, skräpmat och annat ökar behoven av näring och det är svårt att undvika att använda kosttillskott. Har du dessutom drabbats av förkylning, influensa eller någon annan sjukdom behövs extra tillskott av näring i form av kosttillskott för att det ska få effekt.

Immunförsvarsstärkande kur

Det här är en kur som är effektiv mot förkylning, influensa och andra infektioner. Behandlingstiden kan anpassas efter behov

  • 8-16 gram C-vitamin/dag uppdelat på så många upptag som möjligt. Använd gärna C-vitamin i pulverform och blanda ut dagsdosen i ett glas vatten, ta sedan smä klunkar under hela den vakna delen av dygnet. Använd gärna C-vitamin som natriumaskorbat.
  • Under 10 dagar (eller kortare om du blir frisk snabbare) tar du 500 mcg D-vitamin (20 000 ie). Det är en hög dos som tas under kort tid för att maximera T-lymfocyternas effekt.
  • Zink, minst 20 mg/dag
  • Kolloidalt silver 1 msk 2 ggr/dag
  • L-lysin, 1 500 mg 2 ggr/dag. L-lysin hämmar tillsammans med C-vitamin virusens förmåga att föröka sig.
  • A-vitamin, 1 500 mcg 2 ggr/dag.

Komplettera med örter

Det är många som upplever effekt av ingefära. Testa det här receptet, det är särskilt bra om det är problem i andningsvägarna:

Ta 2 msk finriven ingefära, häll på 1 liter hett vatten, låt stå under lock i en timme, drick små mängder under hela dagen. Drick så länge symptomen kvarstår. Det minskar infektionen, gör slemmet mer lättflytande, minskar spridningen av virus genom kroppen och skyddar slemhinnorna.

Pau d’arco är ett träd från Sydamerika som man använder barken ifrån. Det kallas även bland annat Lapacho och Ipe roxe. Det finns att köpa som te, tabletter och kapslar. Använder du te kan du koka det i minst fem minuter och sedan dricka lite av det under hela dagen.

Fläder är effektivt mot många virus. För bästa effekt kan man använda extrakt som finns som tabletter eller tinktur.

Vitlök har också en bra effekt mot virus. Du kan använda rikliga mängder av det i maten och du kan använda vitlökskapslar.

Läkesvampar

Det finns många svampar som stärker immunförsvaret. Ett bra exempel är Reishi.

Bo Engborg

Vill du veta mer?

Om du vill lära dig mycket mer om vitaminer, mineraler och fettsyror rekommenderas utbildningen:
Mikronäringslära

Vill du lära dig mer specifikt om immunförsvaret rekommenderas kursen:
Immunförsvaret