Schema för utbildningen Kost- och Näringsterapeut 2017-2019

med reservation för eventuella ändringar

När det står Klassrum/Distans efter en kurs innebär att kursen går att antingen läsa på distans eller i klassrummet. Om man läser på distans kan man välja att vara med i realtid eller ta del av inspelningen i efterhand.

Distanskurs betyder att man läser kursen hemma vid datorn i egen takt.

Övriga kurser (7 st) har även praktiska inslag, där behöver man vara närvarande.

Samtliga kurser går lördag-söndag utom sommarkurserna.

Distanskurs 1 Kroppen – En introduktion. Kursen utgör en bra grund för vidare studier om hälsa. Vi går igenom kroppens anatomi och fysiologi med grundläggande terminologi. Lärare: Bo Engborg NT2017-1 *

Distanskurs 2 Grundläggande biokemi. En distanskurs med grunder och termer i biokemi. Kursen bör klaras av före kurserna i Mikronäringslära. Ca 3 timmar. Lärare: Bo Engborg NT20172 *

2324 sep 2017 Makronäringslära. Vi går igenom makronäringsämnen till exempel: Kolhydrater (glukos, sackaros, kostfibrer etc) och hur de hanteras i kroppen. Fetter (mättade, omättade, fler-omättade etc) och hur de hanteras i kroppen. Proteiner, peptider och aminosyror. Hur nedbrytning och syntetisering sker. Lärare: Bo Engborg NT20173 Klassrum/Distans *

28 – 29 okt 2017 Läkande kost, steg 1. Omfattar den allmänna hälsan och vad som stärker enskilda organ-funktioner. Vilken mat mobiliserar den egna självläkningsförmågan och vilken försvagar den. Hur kan vi ta ansvar för vår egen hälsa? Lärare: Steven Acuff NT20174 * Klassrum/Distans

2526 nov 2017 Örtmedicin, grundkurs. Under den här kursen går vi igenom grundläggande kunskaper om örter med tonvikt på nordiska örter och hur de kan användas. Det här är även steg 1 på fytoterapiutbildningen. Lärare: Lisa Kock NT2017-5

1617 dec 2017 Mikronäringslära I. Grundläggande principer inom mikronäringsläran. Makro kontra mikronäringsperspektivet. Vitaminer, mineraler och spårämnen som funktionsmedicin. Upptag, absorbtion, bristsymptom och terapeutisk användning. Doseringsläran. TDI, ODI, RDI och toxiska doser. Kontraindikationer. Interaktioner. Synergism och antagonism. Gällande lagstiftning: Lärare: Pekka Nylund NT2017-6 Klassrum/Distans

27 – 28 jan 2018 Mikronäringslära II. Mineralläran – basbildande mineraler. Kalcium, magnesium, fosfor, kalium bor, natrium, kisel och svavel. Lärare: Pekka Nylund NT2017-7 Klassrum/Distans

24 – 25 feb 2018 Mikronäringslära III. Spårelementsläran Spårämnen är grundämnen som människan inte behöver i lika stora mängder som exempelvis mineraler men även små mängder kan vara av avgörande livsuppehållande betydelse. Spårämnen kan, till skillnad från andra näringsämnen, vara mer toxiska. Järn, zink, koppar, mangan, jod, krom, selen, molybden. Lärare: Pekka Nylund NT2017-8 Klassrum/Distans

24 – 25 mars 2018 Mikronäringslära IV. Vattenburna vitaminer. Vitamin C, bioflavonoider. Läran om B-vitaminkomplexet: tiamin, riboflavin, niacin och niacinamid, pantotensyra, pyridioxin, kobalamin, folsyra, PABA, kolin, inositol och biotin. Lärare: Pekka Nylund NT2017-9 Klassrum/Distans

1415 april 2018 Mikronäringslära V. Fettburna vitaminer och essentiella fettsyror. Vitamin A, betakaroten, vitamin D, vitamin E, vitamin K, EFA, EPA, DHA, GLA och det essentiella fettsyrornas uppgraderingssystem. Lärare: Pekka Nylund NT2017-10 Klassrum/Distans * (skrivningen omfattar samtliga fem steg i mikronäringslära)

19 – 20 maj 2018 Läkande kost steg 2. Här går vi djupare in på särskilda hälsoproblem och hur vi kan lindra sjukdomar. Vi tar också upp deltagarnas frågor. Lärare: Steven Acuff NT2017-11 Klassrum/Distans *

9 – 10 juni 2018 Att arbeta som terapeut. Som terapeut är det viktigt att lägga upp en konsultation professionellt. Under denna kurs tas de viktigaste punkterna upp när det gäller mötet med klienten. Kursen tar upp rådande lagstiftning, journalhantering, sätta samman anamnes (frågeformulär) uppläggning av en konsultation samt viktiga frågeställningar och vanliga fallgropar i terapeutrollen. Kursen innehåller även övningar i gruppen med praktiska patient/terapeutövningar. Lärare: Maria Karlsson NT2017-12

Distanskurs 3 Immunförsvaret. Kroppens försvar mot, virus, bakterier, parasiter, mögel, tungmetaller och andra yttre hot. Hur man kan stärka kroppens försvar i största allmänhet och hur man kan bemöta specifika hot som till exempel influensa, sår, borrelia, parasiter och mögel. Kursen bör klaras av före termin 4. Lärare: Bo Engborg NT2017-13 *

25 – 26 juni 2018 Kropps- och Ansiktsdiagnostik. En diagnosmetod där du får lära dig att känna igen tecken på en viss rad förändringar innan de blir allvarliga, innan de ger upphov till smärta och obehag. Diagnosmetoden är flera tusen år gammal. Kursen omfattar diagnosmetoder från både den österländska och den västerländska naturmedicinska traditionen. Genom att vi upptäcker tecknen på ett tidigt stadium kan vi ändra livsföring innan sjukdomen har utvecklats. Denna kurs visar också vägen till bättre förståelse för vad som är riktig kost för var och en. Lärare: Steven Acuff NT2017-14 *

27 28 juni 2018 Frekvensterapi. Det finns ett ökande antal elektroniska apparater som kan användas både för att ställa diagnos och för att behandla. Under den här kursen studerar vi de teoretiska grunderna för den här typen av diagnos och behandlingar och hur ett urval av apparaterna kan användas i praktiken. NT2017-15

29 jun – 1 jul 2018 Hormonsystemet. Under de här tre dagarna går vi igenom kroppens viktigaste hormoner och vilken mat och vilka näringsämnen som behövs för respektive hormonkörtel. Genomgång av nerv- och hormonsystemet, presentation av hormonaxlar samt koppling mellan hormoner och signalsubstanser. Lärare: Johanna Falk, Maria Karlsson NT2017-16  Klassrum/Distans *

2526 aug 2018 Hälsoanalys i praktiken. Vi studerar visuell diagnos både enligt den traditionella österländska medicinen och modern forskning. Vi tittar särskilt på ansiktet, fåror, veck, hudens kvalitet, färgförändringar, svullnader och annat som kan ge oss viktig information. Vi studerar även kroppshållning, ansiktets form, händernas form, naglar med mera. Det finns flera akupunkturpunkter som är effektiva att använda för diagnos. Lärare: Bo Engborg NT2017-17 *

29-30 sep 2018 Mage, tarm, enzymer och probiotika. Enzymer behövs för alla kemiska reaktioner som sker i kroppen. Inga mineral, vitaminer eller hormoner är verksamma i kroppen utan dessa. Alla våra organ, vävnader och celler fungerar med hjälp av metaboliska enzymer. Kursen lär ut hur enzymer används i kroppen, i förebyggande syfte. En frisk tarmflora är en viktig förutsättning för ett hälsosamt liv. Här undervisar man om hur tarmens ekosystem kan påverka hälsan. Hur detta kan störas och hur det också kan återställas. Lärare: Ulrika Sunnerheim-Dahlman NT2017-18 Klassrum/Distans *

20 – 21 okt 2018 Aminosyraterapi. Aminosyror är ett användbart komplement till andra näringsbehandlingar och koståtgärder i daglig klinisk praxis. De så kallade icke-essentiella aminosyrorna spelar en viktigare roll för normala fysiologiska funktioner än man tidigare insett. Lärare: Mic McMullen NT2017-19. Klassrum/Distans *

17-18 nov 2018 Detox. Ett detoxprogram omfattar en specifik kost som avlastar kroppen, samt örter och näringsämnen som bidrar till att aktivera läkande gener i kroppen och samtidigt slå av de som är sjukdomsalstrande. Lärare: Lisa Kock NT2017-20 Klassrum/Distans *

1516 dec 2018 Skolmedicinska Labbtester. Kursen omfattar skolmedicinska labbtester. Styrkor och svagheter hos de olika analyserna. Man lär sig hur olika labbsvar tolkas, med fokus på hur de reflekterar patientens näringsstatus. Även tester som avspeglar organfunktion, exempelvis njur- och leverfunktion, samt koagulationsstatus gås igenom. Lärare: Torbjörn Åkerfeldt NT2017-21 Klassrum/Distans *

12 – 13 jan 2019 Torrblodsanalys. Oxidativ Stress Analys, fria Radikaler och antioxidanter, flytande vävnad, blod-plasma, Röda blodkroppar, vita blodkroppar, blodplättar, blodbindnings processen, blodgruppskunskap, tolkning av OSA-värden, fria Radikaler, antioxidanter, immunsystemet, kompletterande analytiska metoder. Lärare: Pekka Nylund NT2017-22

9 – 10 feb 2019 Fettsyror. Under kursen presenteras kroppens behov och hantering av fettsyror och dess interaktion med vitaminer och mineraler. Vi går igenom hur dessa ämnen bäst kombineras med kosttillskott vid behandling av nedsatt funktion. Lärare: Torbjörn Åkerfeldt NT2017-23 Klassrum/Distans *

9 – 10 mars 2019 Hjärta & blodkärl med arteriografi. Hjärtat måste klara av att pumpa omkring 7 000 liter blod per dygn. Under den här kursen studerar vi hur man kan diagnostisera tillståndet hos hjärta och blodkärl bland annat med hjälp av arteriografi. Vi går igenom olika kärl-sjukdomar, vilka näringsämnen och andra faktorer som behövs för en optimal funktion i kärlsystemet och hur man kan behandla problem med hjärta och blodkärl. Lärare: Bo Engborg NT2017-24 * Klassrum/Distans

67 april 2019 Levande blodanalys. Mörkfältsmikroskopi används på sjukhus i USA, Australien och Japan för att på ett tidigt stadium spåra vitaminbrister och organstörningar. Patienten kan själv se sitt blod på en TV monitor och få hjälp med att tolka formen och mängden av vita och röda blodkroppar. Blodplättar och diverse mikrobiologiska tecken. Lärare: Mic McMullen NT2017-25

45 maj 2019 Idrottsnutrition. Allt fler idrottsmän experimenterar med kostförändringar, kosttillskott och örtmediciner för att öka prestationsförmågan i idrottssammanhang . Här presenterar man de vanligaste problemen och näringsbehoven hos idrottsutövare och elitidrottare. Man går in på dopingfrågan och hälsosamma alternativ, idrottsskador, förebyggande och prestationshöjande näringsterapeutiska behandlingar. Lärare: Torbjörn Åkerfeldt NT2017-26 Klassrum/Distans *

89 juni 2019 Signalsubstanser. Vilka är de och hur fungerar de i kroppen och själen. Aminosyror och fettsyrornas betydelse för känslorna. Allergier mot biogena aminer, endorfiner i mjölk och mjöl, samt hur de påverkar känslolivet. Vitaminer, mineraler och känslor. Lärare: Johanna Falk och Maria Karlsson NT2017-27 Klassrum/Distans *

Tider

Första dagen 9.45 – 17

Andra dagen 9 – 16

Tredje dagen 9 – 16 (endast en kurs)

Skrivningar

Alla skrivningar görs via kursportalen på internet. Man kan göra de när man vill efter genomgången kurs. Det är skrivningar på alla kurser markerade med *. På övriga kurser räcker det med närvaro.

För att få diplom ska man göra en slutskrivning och fem fallstudier. Fallstudierna gör man under termin tre och fyra eller efter utbildningens slut.